Saku Vallavolikogu esimees hr Tiit Vahenõmm
ja aseesimees pr Lemmi Oro
Mäletatavasti palusin ma valla volikogu eestseisusele saadetud e-kirjas (6. novembril kell 22.24) vastuseid minu poolt volikogule esitatud eelnõu “Arengukava ja eelarvestrateegia koostamise korra muutmine” menetlemisega seotud küsimustele. Kirjale vastas abivallavanem Tanel Ots, kelle vastus käsitles arengukava koostamise sisu, kuid ei puudutanud volikogu eelnõu menetlemise korda. Sellepärast palusingi uuesti vastust teilt.
Teatavasti sätestab Saku valla põhimääruse paragrahv 24, et “Komisjon on kohustatud tema menetlusse suunatud volikogu õigusakti läbi vaatama järgmisel korralisel koosolekul”. Minu arusaamise järgi seda ei tehtud. Komisjoni esimees ei andnud sõna eelnõu tutvustamiseks eelnõu autorile (algatajale), nagu see on kujunenud tavaks parlamentaarsetes kogudes. Selle asemel kuulati vaid valitsuse esindaja avamust, ning mitte eelnõu, selle seletuskirja ja lisa kohta, vaid valla uue arengukava koostamise tähtaegade, palgatavate ekspertide jms. kohta. See on selgelt kirjas ka arendus- ja ettevõtluskomisjoni protokollis.
Kui te olete seisukohal, et eelnõu menetlemine komisjonis oli kooskõlas Saku valla põhimäärusega, siis teen ettepaneku lisada valla põhimäärusse lõik, mis sätestaks õigusakti autori ärakuulamise kohustuse eelnõu tutvustamiseks seda menetleva juhtiva komisjoni istungil.
Kui te peate nimetatud eelnõu menetlemist juhtivkomisjonis õiguskorrektseks, siis valla põhimääruse paragrahvi 43, lõike 6 kohaselt: „Kui eelnõu ei saa komisjonis poolthäälte enamust, tagastab komisjoni esimees eelnõu volikogu esimehele, kes edastab selle eelnõu algatajale koos komisjonis tehtud muudatusettepanekute ja märkustega. Ka seda pole tehtud.
Sellepärast küsin teilt, kas kirjeldatud juhtumi puhul oli tegemist parlamentaarse demokraatia printsiipide ja tavade riive või rikkumisega ning valla põhimääruse sätte eiramisega volikogu komisjoni esimehe poolt? Kui jah, siis kuidas tagada, et see ei korduks? Kas valla põhimääruses on teie arvates vaja täpsustada volikogu eelnõude menetlemise korda?
Usun, et nendele küsimustele vastamine aitab muuta volikogu õigusaktide menetlemist demokraatlikumaks, tagab volikogus parema koostöökultuuri ja vastastikuse respekteerimise.
Ivar Raig /allkiri/
Sakus, 15. novembril 2018