Kõne Saku vallavolikogu 17. novembri istungil

Austatud esimees ja volikogu liikmed!

Alustan seekord vallavanem Marti Rehamaa tsiteerimisest. Juulikuu Saku Sõnumites ta kirjutab: “Hetkel on tegemisel kaks Saku valla kõige olulisemat strateegiadokumenti: arengukava ja üldplaneering”. Seega tegeleme praegu jätkuvalt kõige olulisema dokumendiga. Siinkohas küsin, kuidas on toimunud arengukava kui tähtsaima dokumendi menetlemine ja milliseid järeldusi saab minu esitatavatest faktidest teha?

Alustan ajast kui vallavalitsus sai aru, et arengukava oli lootusetult vananenud ja vallavalitsuse liikme Kalle Pungase eestvõttel korraldati 27. novembril 2018 Saku mõisas kohtumisõhtu Saue vallavanema Andres Laisaga, kes tutvustas Saue valla uut arengukava ja mina esinesin kaasettekandega: “Millist Saku valda me soovime”, esitades Saku valla uue arengukava koostamise alused ja sissejuhatuse, sealhulgas valla missioni ja visiooni, väärtuste ja eripära sõnastused. Tegin ka ettepaneku, et arengukava koostajad peaksid olema Saku valla akadeemilise taustaga elanikud. Kuid läks teisiti. Arengukava koostajaks palgati hoopis konsultatsioonifirma OÜ Cumulus noor konsultant. Tulemuseks saime arengukava, millesse peale esimest lugemist tegid volikogu liikmed pretsedenditult palju, üle 110 parandusettepaneku, millest enam kui kahe kolmandikuga vallavalitsuse ametnikud nõustusid täielikult või osaliselt.

Siinkohal teen esimese järelduse esitatud uue arengukava kvaliteedi kohta. Kallilt kinni makstud konsultatsioonifirma koos Saku valla arenguspetsialistiga ei suutnud teha rahuldava kvaliteediga tööd. Valla juhid on juba püüdnud seda kriitikat vaidlustada väitega, et volikogu liikmetel, sealhulgas opositsiooni ühel esindajal, oli võimalus arengukava koostamise juhtgrupi koosolekutel teha arengukavasse parandusettepanekuid ning seetõttu langeb vastutus ebakvaliteetse töö eest ka neile. Kahjuks see väide on vale, sest juhtgrupi koosolekutel arutati vaid arengukava üksikuid osi. Juhtgrupi enamus liikmeid ei osalenud arengukava kokkukirjutamisel ning tervikteksti arutamiseni juhtgrupis ei jõutudki. Olen seisukohal, et arengukava koostamise andmist konsultatsioonifirmale Saku maksumaksjate raha eest on suures osas raiskamine ning seda võiks hakata tuvastama Saku vallavalitsuse siseaudit. Veelgi enam, oma suutmatuse varjamiseks pakkusid valla juhid uue arengukava ettekandjaks tänasel koosolekul valla uut finantsjuhti, kes üldse ei osalenud arengukava väljatöötamisel. Siinkohal tänan volikogu eestseisust, mille liikmete enamuse otsusega ei läinud see alatu trikk läbi.

Kes vastutab sellise suutmatuse ja trikitamise eest Saku vallavalitsuses ? Arvan, et mitte ainult vallavanem ja abivallavanem. Ka koalitsiooni saadikud volikogus pole suutnud vallavalitsust korralikult tööle panna. Juba kaks aastat tagasi oli selge, et valla arendusjuht pole võimeline sisuliselt kaasa rääkima valla arengukava koostamisel, kuid kõik ettepanekud olukorra muutmiseks põrkusid kollektiivse vastutamatuse barjääri vastu. Austatud koalitsioonisaadikud! Opositsioon ei saa koalitsioonivalitsust tõhusamalt tööle panna, seda saate teha ainult teie. Küsite, kuidas? Näiteks viige läbi vallavalitsuse ametikohtade siseaudit.

Kokkuvõttes pole Saku valla uues arengukavas puudu mitte ainult juba mainitud põhiväärtustest, vaid ka Saku valla tugevuste ja nõrkuste analüüsist, valla arengukava sisulistest seostest Harju maakonna, Eesti ja Põhjamaade arengukavadega, globaalsete trendide jms.

Me kõik soovime, et Saku vallal oleks selge tulevikuvisioon, mida viivad ellu erksad, visiooniga juhid, kes teenivad Saku valla rahvast. Meie vald peaks olema nüüdisaegne, tõhus ja kohanemisvõimeline globaalsete, regionaalsete ja vabariigisiseste muutuste suhtes. Arengukava peaks olema selline, mis innustaks ja mobiliseeriks valla elanikke liikuma uute mõõdetavate sotsiaalsete ja majanduslike eesmärkide suunas, mis tagaksid jätkusuutliku rohelise elu- ja majanduskeskkonna arendamise läbi aegade.

Vastuvõetav arengukava on nagu vundamendita maja, mille katus on ehitud võõra konsultatsioonifirma sulgedega. Veelgi halvem on aga see, et vallavanem pole valla kõige olulisema strateegiadokumendi peastrateeg?

Fraktsiooni “Saku valla tegijad” 64-st parandusettepanekust leidsid koha uues arengukavas 37. 17 ettepanekuga arvestati osaliselt. Kuid kahjuks mitmete oluliste parandusettepanekutega mitte. Sellepärast soovime nende panemist täna hääletusele.

This entry was posted in Varia. Bookmark the permalink.