Täna möödus 30 aastat Eesti Maa-Keskerakonna asutamisest

EMKE rollist Eesti poliitikas.

Avaldati 07.04.2020 Eesti Päevalehes ja Postimehes 

Eesti Maa- Keskerakond moodustus nii nagu mitmed teisedki Eesti erakonnad taasiseseisvumise perioodil Eestimaa Rahvarinde teisenemise tulemusena. Peale seda kui hakati arutama Isemajandava Eesti agraarprogrammi moodustus Rahvarinde maaelu edendamise töörühm uue maapoliitika kujundamiseks. Töörühm seadis esialgu sihiks Taluseaduse algatamise, võla tasumine maarahvale, sh. represseeritud talunikele tekitatud kahju hüvitamise, omandiõiguste taastamise jms. EMKE tulevased liikmed olid aktiivsed talude taastajad ja Eestimaa Talupidajate Keskliidu asutajad.

EMKE loomise idee tekkis 17. jaanuaril 1990 ühel Viljandi Maaliidu eestseisuse laiendatud koosolekul. Seal leiti, et Eesti Maaliidu ideoloogia ei sobi Eesti maaelu tuleviku jaoks. Tollane Valtu osaühingu esimees Tenno Teets ütles Maalehele Viljandis kuuldu kohta, et Maa-Keskerakonnas ei tohiks näha Maaliidu sildi vahetust. “Vaevalt enam leidub majandijuhti, kes usub kolhoosikorra ainuõigsust“.

25. jaanuaril 1990 avaldas Maaleht EMKE algatusrühma pöördumine Eestimaa rahva poole. Selles seati uue erakonna eesmärkideks vaba ettevõtluse, talumajandussüsteemi ja eraomandusele tugineva ühistegevuse taastamist nende kõikides vormides nii maal kui linnas, tingimuste loomist kõlbelise, vaba ja haritud ning loodusrütmide järgi elava täisverelise maapere kujunemiseks. Pöördumisele kirjutasid alla paljud tolle aja ärksad põllumehed, teadlased, ajakirjanikud ja poliitikud. Samas lehes ilmus ka sotsioloog Juhan Kivirähu artikkel avaliku arvamuse uuringu kokkuvõttega maaelu ja maareformi kohta, millest selgus, et üle 80 % Eesti elanikest toetas maareformi läbiviimist ja eraomandi taastamist õigusliku järjepidevuse alusel. Mõistagi olid sellised seisukohad vastuvõetamatud paljude ühismajandite juhtidele.

EMKE asutati Türi Kultuurimajas 7. aprillil 1990.

Asutava kogu istungist osavõtjatele saatis 6. aprillil kirja Arnold Rüütel, milles ta kutsus üles tegema kummardust esimesele tuhandele uustalunikele, „kes leidsid endas jõudu veel ebakindlas olukorras jätkata oma esivanemate tööd ning hakata taas oma maa ja töö tõelisteks peremeesteks“ ning soovis loodavale erakonnale „ ….üksteisemõistmist ka kõige keerukamate ja vahel isegi võimatuna näivate probleemide lahendamisel.”

Asutava kogu liikmed võtsid vastu EMKE põhikirja ja ulatuslikud programmi teesid. Lisaks koostati kolmeosaline poliitiline deklaratsioon, millega taotleti Eesti iseseisvuse taastamist Tartu rahulepingu alusel, fikseeriti erakonna identiteet kui paremtsentristlik vabade kodanike partei, mis seab aukohale kodu ja perekonna kui rahva elujõu allika ja järjepidevuse kandja. EMKE üks põhiteese „meie ideaaliks on vaba ja väärikas inimene, kes tunneb vastutust iseenda ja tulevaste põlvkondade eest“ on aktuaalne tänagi. EMKE asutajad töötasid välja majanduspoliitilised abinõud käsumajandusest turumajandusse üleminekuks vajalike reformide läbiviimiseks ning saatsid pöördumise ENSV Valitsusele, milles nõuti muuhulgas maareformi kiiret läbiviimist aastatel 1990-1992. Türil valiti ka EMKE 23 liikmeline juhtkond, kuhu kuulusid üks Eestist valitud NSVL rahvasaadik, mitmed ENSV ja Eesti Vabariigi Ülemnõukogu saadikud, Eesti Kongressi ja Eesti Komitee liikmed, neli hilisemat EV Põhiseaduse Assamblee ja Riigikogu liiget ning kaks tulevast EV ministrit – reformiminister Liia Hänni ja põllumajandusminister Jaan Leetsar. Seega oli EMKE üks vähestest erakondadest, mis omas üheaegselt esindajat kolme riigi rahvaste esinduskogudes, mis tegelesid Eesti iseseisvuse taastamisega ja kahes Eesti riiki uuesti üles ehitanud parlamentaarses kogus ja ka valitsuses.

EMKE pärandiks Eesti poliitikas

võib pidada aktiivset osalemist Eesti riikluse taastamisel ning keeruliste omandi-, maa-, ja põllumajandusreformide aluste väljatöötamisel ning elluviimisel. EMKE oli seisukohal, et Eesti riigi taastamiseks õigusliku järjepidevuse alusel on vaja saavutada Molotov-Ribentropi pakti salaprotokollide tühistamine ja okupatsiooni lõpetamine. Rahvusvahelise poliitika ja õiguse seisukohalt taastati Eesti iseseisvus 24. detsembril 1989.aastal Moskvas kui NSVL Rahvasaadikute Kongress võttis vastu otsuse, millega Saksamaa ja Nõukogude Liidu salajaste leppimuste allakirjutamine mõistati hukka, salaprotokollid tunnistati juriidiliselt alusetuks ja allakirjutamise momendist kehtetuks. See M. Gorbatšovi allkirjaga dokument sisuliselt kinnitab ka Tartu Rahulepingu kehtivust, de jure Eesti okupatsioonist vabanemist ja Eesti riigi taastamist õigusliku järjepidevuse alusel.

Väga oluliseks tuleb pidada EMKE rolli Eesti Ülemnõukogus, kus tal oli seitsmeliikmeline saadikurühm, kuhu kuulusid, Liia Hänni (aseesimees), Kalju Koha, Eldur Parder, Ivar Raig (esimees), Jüri Reinson, Hanno Schotter ja Aldo Tamm. Suur osa selle fraktsiooni liikmeid oli valitud ka Eesti Kongressi, mis andis hea eelduse koostöö arendamiseks Ülemnõukogu ja Eesti Kongressi vahel Eesti riigi de facto taastamiseks ja uue Põhiseaduse koostamiseks.

EMKE oli seisukohal, et Eesti ei pea jääma ootama suurriikide otsust Eesti iseseisvuse tunnustamise kohta, vaid peab ise aktiivselt kujundama uut poliitikat ja tasakaalu Euroopas. Kodakondsusseaduse, valimisseaduse ja teiste riigi ülesehitamise jaoks tähtsate seaduste ettevalmistamisel ja vastuvõtmisel etendas suurt rolli Liia Hänni, kes oli EMKE esindaja nii Ülemnõukogu Presiidiumis kui ka õiguskomisjonis. Ta etendas vahendaja ja pingete lõdvendaja rolli paljudes tulistes debattides nii Ülemnõukogus kui ka Ülemnõukogu ja Eesti Komitee juhtide vahel, seda nii erakondade seaduse koostamisel, omandi- ja maareformi seadusandluse ettevalmistamisel kui ka iseseisvuse de facto väljakuulutamisel 20. augustil 1990 ja redaktsioonitoimkonna juhina EV Põhiseaduse koostamisel.

EMKE lähteseisukohad omandireformi küsimuses sisaldasid konkreetseid seadusandlikke ettepanekuid omandireformi läbiviimiseks kodanike omandiõiguste taastamise, riigi valduses oleva omandi tagastamise või kompenseerimise, privatiseerimise ja muul viisil lahtiriigistamise läbi. EMKE poolt kokku kutsutud ümarlaudades ja seminarides leidsid need ettepanekud toetust enamuse tolle aja erakonda ja poliitilist ühenduste poolt. Kuid nende ettepanekute elluviimine oli väga keeruline ja võttis loodetust palju rohkem aega. Rahvarinde valitsus E. Savisaare juhtimisel ning ka Tiit Vähi esimene valitsus ei suutnud teha kuigi paljut omandiõiguse järjepidevuse taastamiseks. Reformid võtsid otsustavalt käsile Mart Laari esimene valitsus, kuhu kuulusid esmakordselt ka kaks EMKE ministrit ning Riigikogu VII koosseis, mille majanduskomisjoni juhtis samuti emkelane.

EMKE korraldas arvukaid arutelusid maareformi küsimustes Eesti Maa-ametis, Põllumajanduse Ministeeriumis, maakonnavalitsustes, taluliitudes ja rahvakoosolekutel. EMKE käivitas Agraarpoliitika Koja, kuhu kuulus 14 organisatsiooni ning millega lõpuks liitus ka Maaliit, kes kaua aega süüdistas EMKE-t põllumajandustoodangu vähenemises Eestis. Selle tegelikuks põhjuseks oli mõistagi NSVL stalinistliku agraarpoliitika kokkuvarisemine ning sovhooside ja kolhooside vähenenud võimalused saada jõusööta ja teisi ressursse Moskva kaudu. Põllumeeste kongressil 26. märtsil 1993. Sakala keskuses räägiti sellest, et EMKE initsiatiivil on ette valmistatud mitmeid uue põllumajanduspoliitika seaduseelnõusid (põllumajandustulu seadus, impordimaksuseadus, riigireserviseadus jt), kuid poliitiliste erimeelsuste tõttu valitsuses ei saanud neid anda menetlusse.

EMKE omas laialdasi rahvusvahelisi sidemeid, kuuludes Euroopa keskparteide rahvusvahelisse koostöövõrgustikku (INC) ning arendas aktiivset koostööd Rootsi ja Soome Keskparteide ja taluliitudega ning Liberaalse Internatsionaaliga. EMKE-l oli tugev Naiskogu, esimene poliitilise partei naiskogu taasiseseisvas Eestis, (esinaine M.Merimaa), mis omas samuti laialdasi rahvusvahelisi sidemeid Põhjamaades.

EMKE ettepanekul algatati Mart Laari esimeses valitsuses ka Eesti koostöö Euroopa Ühendustega, moodustati valitsuse töögrupp Eesti valmistumiseks liitumiseks nende ühenduste, hakati korraldama diskussioone ja koolitusi Eesti Euroopa Liiduga võimaliku ühinemise positiivsete ja negatiivsete mõjude läbiarutamiseks.

Mõistagi polnud EMKE tegevus veatu. Ka valitsus olles ei suudetud piisavalt kaitsta maarahva ja põllumajanduse huve. EMKE ähvardas korduvalt valitsusest lahkuda. Kuid ikka leiti põhjuseid seal jätkamiseks. Näiteks 1994. aasta kevadel kindlustas peaminister Mart Laar oma positsiooni lühiajaliselt sellega, et kirjutas alla lisakoalitsioonileppele EMKE-ga, mille tulemusena hakati eraldama vahendeid maaelu arendaniseks, talude taastamiseks piirialadel ja väheasustatud piirkondades.

Keerulistesse omandi- ja põllumajndusreformi seadustesse jäid võimalused tülideks endiste omanike ja vara kasutajate vahel, mis mitmetes küsimustes kahjuks jätkuvad seniajani.

EMKE ei suutnud jätkata Eesti poliitikas iseseisva poliitilise jõuna. Erakonnaseadus soosib teatavasti suuremaid erakondi. Erakond lagunes paljuski lahkarvamuste tõttu tulevase partneri valikul. Suur osa EMKE-lasi liitus tollase valimisliidu partneri „Mõõdukatega“, tänase sotsiaaldemokraatliku erakonnaga. Väiksem osa ühines Keskerakonnaga või „Isamaaga“. Paljud, sealhulgas allakirjutanu, aga loobusid, võib-olla enneaegselt, aktiivsest riigipoliitikast.

This entry was posted in Varia. Bookmark the permalink.