Küsimused Saku valla juhtidele

 

Küsimused Saku vallavolikogu esimehele ja aseesimehele, Saku vallavanemale ja abivallavanemale.

1. Kui vallavolikogu otsustab, et seal saab olema esimees ja kaks aseesimeest, kas üks aseesimeeste kohtadest peaks kuuluma opositsioonile nagu see on tavaks Riigikogus ja paljudes kohalikes omavalitsustes?

2. Kas volikogu esimehe ja aseesimehe ametikoht on ühitatav mõne volikogu komisjoni esimehe või aseesimehe ametikohaga? Kas selles küsimuses saab rakendada Riigikogu töö- ja kodukorra seaduse vastavaid sätteid kui valla põhimääruses need sätted puuduvad?

3. Kas üks volikogu liige võib olla samaaegselt mitme volikogu alalise komisjoni esimees või aseesimees kui põhimäärus seda küsimust ei reguleeri, nagu juhtus eelmises Saku vallavolikogus?

4. Kas volikogu teisele aseesimehele võib maksta töötasu või tuleb talle määrata hüvitis? Kuidas tõlgendada KOKS paragrahv 22 lõikes 21 sätestatut, et volikogu pädevuses on „volikogu esimehe või ühele aseesimehele töötasu või hüvitise määramine või aseesimeestele hüvitise määramine“ juhul kui volikogu otsustab luua teise volikogu aseesimehe ametikoha?

5. Kas KOV tasemel on vaja rakendada EV Põhiseaduse paragrahvis 4 sätestatud printsiipi, et võimu teostatakse Eestis „võimude lahususe ja tasakaalustatuse põhimõttel“ ?

6. Kuidas tagada vallavolikogu ja vallavavalitsuse lahusus? Kas vallavalitsus on pädev arutama vallavolikogu struktuuri ja valla põhimääruse vastavaid sätteid ning koostama vastava eelnõu volikogu jaoks?

7. Kas koalitsioonileping valla juhtimiseks saab olla aluseks valla põhimääruse muutmiseks või tuleb koalitsioonileping sõlmida kujul, mis oleks kooskõlas valla põhimäärusega?

8. Kas vallavolikogu esindajaks valla asutuse nõukogus või hoolekandekogus saab valida vallavolikogusse mitte kuuluvat valla elanikku? Kui jah, siis kas teda saab nimetada „vallavolikogu esindajaks“ või näiteks „vallavolikogu volitatud esindajaks“? Kuidas täpsustada volikogu esindaja staatust, kes pole volikogu liige, et vältida võimalikku väärarusaama, mille kohaselt vallavolikogu esindajat seostatakse vallavolikogu liikme staatusega.

9. Kas valla põhimääruse muutmise eelnõu 1. lugemist saab läbi viia enne selle eelnõu arutamist vallavolikogu alalis(t)es komisjoni(de)s ja saata peale tutvustamist volikogu esimesel istungil kohe teisele lugemisele?

10. Kui vallavolikogu revisjonikomisjon otsustab, et vallavolikogu teise aseesimehe ametikohta pole vallal vaja, leides, et selle ametikoha loomine on seotud vaid ühe koalitsioonipartneri poliitilise toiduahela laiendamisega ning uus ametikoht ei aita kaasa volikogu tegevuse muutmiseks tulemuslikumaks, säästlikumaks, tõhusamaks või mõjusamaks, kas ja kuidas vallavalitsus ja volikogu arvestavad selle otsusega?

11. Kui vallavalitsus ja vallavolikogu ei arvesta punktis 10 nimetatud küsimuses revisjonikomisjoni poolt tehtava otsusega, siis kuidas saavad valla elanikud, keda on lubatud kaasata valla juhtimisse, vältida poliitilise toiduahe levikut vallas ning aidata kaasa maksumaksjate raha kokkuhoidmisele?

Ivar Raig , Saku vallavolikogu revisjonikomisjoni esimees

Sakus, 22. novembril 2021

This entry was posted in Varia. Bookmark the permalink.