Küsimused:
1. 2018.a. tehti Teaduse 13 hoones sanitaarremont 21944 euro eest ja seal hakkas edukalt tööle vallavalitsus oma ca 50 töötajaga. Miks ei saa sama hoonet sanitaarremontida noortekeskuse ja äripindade jaoks näiteks 121944 euro või isegi rohkema eest?
2. Teaduse 1 hoone kalli renoveerimise taga võis olla nostalgilise ajaloo ja uhke sammastega hoone säilitamise ning gümnaasiumile kiiresti sobilike ruumide sisustamise soov. Endise näitusepaviljoni kallist renoveerimist vallamajaks põhjendati miljööväärtusliku arhitektuuri säilitamise vajadusega (mis tõsi, rikuti kortermaja ehitamisega vallamaja taha kohe ära) . Millist väärtust omab aga endise uurimisasutuse hoone, et seda enam kui kahe miljoni euro eest on vaja renoveerida?
3. Miks ei saa Teaduse 13 hoone renoveerimise riigihanget kuulutada ebaõnnestunuks?
Austatud vallavanem, tema asetäitja, vallavolikogu liikmed, kõik kuulajad!
On vähemalt neli põhjust, miks vallavalitsuse otsus suurendada Teaduse 13 renoveerimise eelarvet 2, 019 miljoni euroni pole piisavalt põhjendatud ning on maksumaksjate huvidega vastuolus.
1. See projekt on liiga kallis, tagatud pole selle raha kasutamise piisav tõhusus.
Kahe miljoniga peaks saama tehtud kaks projekti. Hädapärane Saku Muusikakooli juurdeehituse (seda küsimust arutati alles eelmises volikogus (eeldatav maksumus ca 1 miljon eurot) ja ka Teaduse 13 remont või isegi renoveerimine.
2. Järjekordselt pole vallavalitsus arvestanud erinevate huvigruppide ettepanekutega, kuigi see lubadus on sätestatud isegi valitsuskoalitsiooni leppes.
3. Vallavalitsus eesotsas vallavanemaga teab, et koalitsiooni suur ülekaal volikogus tagab valitsuse mistahes targa, aga ka rumala ja läbimõtlemata otsuse läbimineku, sest koalitsiooni saadikud on kas toiduahelas hästi maksumaksjate rahadega toidetud või muidu kuulekad. Valitsuskoalitsioonis lokkab enesega rahulolu, vastastikku kiidetakse kui hästi vallas kõik on ning tahetakse isegi, et ka opositsioon kiidaks takka. Tulemuseks on, et praegune valla juhtimise süsteem ja avalikud hoiakud soosivad keskpärasust, olemist nn Harju keskmine, nagu teised. Kuid edu tagab erilisus, pürgimine mingiski valdkonnas maakonna või Eesti parimaks. 2 miljoniga saaks ühe vana karbi lappimise asemel teha midagi erilist.
4. Vallavanem Marti Rehemaa süüdistas viimasel revisjonikomisjoni koosolekul mind, et ma ei süvene piisavalt Teaduse 13 hoone renoveerimisega seotud probleemidesse ja dokumentidesse. Tõsi, et ma pole kursis keerukate ehituse ja renoveerimise projektidega sadadel lehekülgedel. Sellega tegelevad vastava ala professionaalid, kes saavad oma töö eest kõrget palka. Volikogu liikmed ei pea ja ei saagi olla kursis kõigi ehitus- ja rahastusdetailidega.
Volikogu liikmete ülesanne on valla poliitiline ja seadusandlik juhtimine, et nõuda valla juhtidelt kõrgekvaliteedilist ja pühendatud tööd vallaelanike heaks nii seadusandluse täitmisel kui ka maksumaksjate vahendite võimalikult tõhusal kasutamisel vallaelanike huvides. Volikogu kõik liikmed peaksid kontrollima valitsuse tegevust, et valimislubadused ja valla arengukava eesmärgid saaksid tõhusalt ja säästlikult täidetud. Vajadusel peaks volikogu andma valitsusele ülesandeid ja juhtima tähelepanu puudustele. Volikogu valdav enamus ei tohiks olla nelja mehe „kummitempliks“. Ka Saku vallas on vaja saavutada seadusandliku ja täitevvõimu lahusus, st. muuhulgas ka seda, et vallavanem ja abivallavanem ei tohiks nii palju sekkuda alatiste komisjonide ja volikogu töösse.